روش کلاس داری
۱) مشکلات انضباطی کلاس را در خود کلاس حل کنید .
2) اسامی دانش آموزان ودانشجویان را به سرعت یاد بگیرید .
3) ویژگی ها وسوابق رفتاری وکاری آنان را بشناسید .
4) از یافته های روانشناختی برای اداره کلاس استفاده کنید .
5) هیچگاه از شغلتان در کلاس بد گویی نکنید .
6) نشان دهید از کلاس وکار با دانش آموزان ودانشجویان لذت می برید .
7) علاقه ، جدیت وپشتکارتان را نشان دهید .
8) به موقع وسر وقت در کلاس حضور یابید .
9) ادب ، متانت ورفتار شایسته را زیور خود سازید .
10) خوش برخورد، با حوصله ، وفروتن باشید .
11) از مقررات خشک وخسته کننده دوری کنید .
12) جدی وصمیمی باشید وخودستایی وظاهر سازی نکنید .
13) خواسته های خود را واضح ، روشن وبا قاطعیت بیان کنید .
14) دلیل فرمانهایتان را به دانش آموزان ودانشجویان بیان کنید .
15) انتظارات وتوقعات بیش از اندازه نداشته باشید .
16) دانشجویان را به سوال کردن تشویق کنید .
17) به قول ها ووعده هایتان دقیقاً عمل کنید .
18) دانشجویان را با دو بال بیم وامید به پرواز در آورید .
19) کنایه نزنید و سخن نیشدار به زبان نیاورید .
20) لقب ندهید و با اسامی سبک به شوخی صدا نزنید .
21) در حضور دیگران به سرزنش دانش آموزان ودانشجویان نپردازید .
22) هرگز به دانش آموزان ودانشجویان خود توهین نکنید .
23) فقط به رفتار بد اعتراض کنید نه به شخص .
24) قیافه، صدا ونحوه سوال کردن دانش آموزان ودانشجویان را به مسخره نگیرید .
25) دانش آموزان ودانشجویان را نسبت به یکدیگر مؤدب بار بیاورید .
26) در رفتار ، گفتار ، نگاه ومحبت عدالت را رعایت کنید .
27) زمینه را برای احساس تبعیض وظلم فراهم نکنید .
28) به آنان مسئولیت بدهید وبه کار گروهی تشویق کنید .
29) برای اوقات فراغت غیر منتظره برنامه داشته باشید .
30) بر تدریس مطالب درسی خود مسلط باشید .
31) هر روز به معلومات خود بیفزایید .
32) هیچ سوالی را بی جواب نگذارید .
33) نحوه ی مطالعه ، تحقیق وبررسی را به دانش آموزان ودانشجویان یاد دهید .
34) به جنبه های کاربردی درستان بیشتر اشاره کنید .
35) در تدریس جدی ومنطقی باشید ونهایت تلاش را به کار ببرید .
36) از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید .
37) به پیشینه وروند تکاملی موضوع درسی توجه کنید .
38) دستور های درسی واخلاقی را با صراحت بیان کنید .
39) دستورهای متضاد به دانش آموزان ودانشجویان صادر نکنید .
40) دستورهایتان را دقیق پیگیری کنید .
41) اختلاف را با آرامش ، دوستانه وبی هیاهو حل کنید .
42) نسبت به فرد ملایم ونسبت به موضوع سخت گیر باشید .
43) در حالت عکس العمل وانفعالی واقع نشوید .
44) از انتقاد مستقیم در جمع پرهیز کنید .
45) در مقابل دانش آموزان ودانشجویان ، موضع گیری نکنید .
46) روش کاربردی تان را همواره کامل وبی نقص نشمارید .
47) به جای محفوظات ، دانش آموزان ودانشجویان را با لذت یادگیری آشنا کنید .
48) شوق به موفقیت را در دل بچه ها زنده وفعال سازید .
49) دانش آموزان ودانشجویان را از عواقب شکست نترسانید .
50) رابطه ای استوار و معنوی با همه داشته باشید .
51) با آنان بخندید ، خوش حال شوید و زندگی کنید .
52) با دانش آموزان ودانشجویان خود ومردم همدردی کنید .
53) به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه به خود بد رفتاری .
54) مکرر نپرسید : چرا این کار را کردی ؟ بگویید : چگونه شد این کار را کردی ؟
55) در عین صمیمیت ، جریان تربیتی ونبض کلاس را در دست بگیرید .
56) با دانش آموزان ودانشجویان خود همکاری کنید .
57) با آنان دوست باشید ولی خیلی خودمانی نشوید .
58) به حرف دانش آموزان ودانشجویان به دقت گوش کنید .
59) اگر اشتباهی کردند ، حالت دفاعی نگیرید .
60) کارهایتان را خوب ، دقیق و کامل انجام دهید .