۱) مشکلات انضباطی کلاس را در خود کلاس حل کنید .

2) اسامی دانش آموزان ودانشجویان را به سرعت یاد بگیرید .

3) ویژگی ها وسوابق رفتاری وکاری آنان را بشناسید .

4) از یافته های روانشناختی برای اداره کلاس استفاده کنید .

5) هیچگاه از شغلتان در کلاس بد گویی نکنید .

6) نشان دهید از کلاس وکار با دانش آموزان ودانشجویان لذت می برید .

7) علاقه ، جدیت وپشتکارتان را نشان دهید .

8) به موقع وسر وقت در کلاس حضور یابید .

9) ادب ، متانت ورفتار شایسته را زیور خود سازید .

10) خوش برخورد، با حوصله ، وفروتن باشید .

11) از مقررات خشک وخسته کننده دوری کنید .

12) جدی وصمیمی باشید وخودستایی وظاهر سازی نکنید .

13) خواسته های خود را واضح ، روشن وبا قاطعیت بیان کنید .

14) دلیل فرمانهایتان را به دانش آموزان ودانشجویان بیان کنید .

15) انتظارات وتوقعات بیش از اندازه نداشته باشید .

16) دانشجویان را به سوال کردن تشویق کنید .

17) به قول ها ووعده هایتان دقیقاً عمل کنید .

18) دانشجویان را با دو بال بیم وامید به پرواز در آورید .

19) کنایه نزنید و سخن نیشدار به زبان نیاورید .

20) لقب ندهید و با اسامی سبک به شوخی صدا نزنید .

21) در حضور دیگران به سرزنش دانش آموزان ودانشجویان نپردازید .

22) هرگز به دانش آموزان ودانشجویان خود توهین نکنید .

23) فقط به رفتار بد اعتراض کنید نه به شخص .

24) قیافه، صدا ونحوه سوال کردن دانش آموزان ودانشجویان را به مسخره نگیرید .

25) دانش آموزان ودانشجویان را نسبت به یکدیگر مؤدب بار بیاورید .

26) در رفتار ، گفتار ، نگاه ومحبت عدالت را رعایت کنید .

27) زمینه را برای احساس تبعیض وظلم فراهم نکنید .

28) به آنان مسئولیت بدهید وبه کار گروهی تشویق کنید .

29) برای اوقات فراغت غیر منتظره برنامه داشته باشید .

30) بر تدریس مطالب درسی خود مسلط باشید .

31) هر روز به معلومات خود بیفزایید .

32) هیچ سوالی را بی جواب نگذارید .

33) نحوه ی مطالعه ، تحقیق وبررسی را به دانش آموزان ودانشجویان یاد دهید .

34) به جنبه های کاربردی درستان بیشتر اشاره کنید .

35) در تدریس جدی ومنطقی باشید ونهایت تلاش را به کار ببرید .

36) از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید .

37) به پیشینه وروند تکاملی موضوع درسی توجه کنید .

38) دستور های درسی واخلاقی را با صراحت بیان کنید .

39) دستورهای متضاد به دانش آموزان ودانشجویان صادر نکنید .

40) دستورهایتان را دقیق پیگیری کنید .

41) اختلاف را با آرامش ، دوستانه وبی هیاهو حل کنید .

42) نسبت به فرد ملایم ونسبت به موضوع سخت گیر باشید .

43) در حالت عکس العمل وانفعالی واقع نشوید .

44) از انتقاد مستقیم در جمع پرهیز کنید .

45) در مقابل دانش آموزان ودانشجویان ، موضع گیری نکنید .

46) روش کاربردی تان را همواره کامل وبی نقص نشمارید .

47) به جای محفوظات ، دانش آموزان ودانشجویان را با لذت یادگیری آشنا کنید .

48) شوق به موفقیت را در دل بچه ها زنده وفعال سازید .

49) دانش آموزان ودانشجویان را از عواقب شکست نترسانید .

50) رابطه ای استوار و معنوی با همه داشته باشید .

51) با آنان بخندید ، خوش حال شوید و زندگی کنید .

52) با دانش آموزان ودانشجویان خود ومردم همدردی کنید .

53) به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه به خود بد رفتاری .

54) مکرر نپرسید : چرا این کار را کردی ؟ بگویید : چگونه شد این کار را کردی ؟

55) در عین صمیمیت ، جریان تربیتی ونبض کلاس را در دست بگیرید .

56) با دانش آموزان ودانشجویان خود همکاری کنید .

57) با آنان دوست باشید ولی خیلی خودمانی نشوید .

58) به حرف دانش آموزان ودانشجویان به دقت گوش کنید .

59) اگر اشتباهی کردند ، حالت دفاعی نگیرید .

60) کارهایتان را خوب ، دقیق و کامل انجام دهید .